Mit jelent az FLT?
A komplett rakományt FTL jelzéssel jelölik, mely a Full Truck Load rövidítése (legtöbb esetben a 40 Tonna össztömegű nyerges szerelvényre használjuk), magyarul a szállítást végző járműben csak a mi rakományunk van.
Mi az az LTL?
A másik szállítási mód a részrakomány, amit LTL-el jelölnek, vagyis Less than Truck Load. Ebben az esetben több megrendelő áruja is helyet kap a teherautón.
Mi az a furgon?
Angol kifejetés a fuvarozási szegmensben, több alegységre bontható (Van, Sprinter, Furgon)
Mi a Van?
Egy palettás autók mint pl Volkswagen Caddy. Egy kisebb paletta szállítására alkalmas, kb 100x80x70 cm. ~ 300-400 kg raksúlyig.
Mi a Sprinter?
Így nevezik a dobozos és ponyvás autókat is nemzetközi fuvarnyelven.
De ettől függetlenül ez nem feltétlenül jelent Mercedes Sprinter márkájú járművet!
Mi a dobozos furgon?
Belső méretei általában 5 normál EU paletta befogadására alkalmasak a hátsó kerékjárati ív miatt.
Belmagasságuk általában 155-195 cm-ig terjed.
Maximális raksúly kapacitásuk ~ 1250 kg.
Mi a ponyvás furgon?
Rakfelületük mérete általában 200-210 cm széles a rakfelelület teljes hosszában, mivel a felépítmény már a kerékjárati ív fölött helyezkedik el. Ez a kategória legtöbbször 300-430 cm hosszú és 190-240 cm magas rakfelülettel készül. Őket nevezik a 8 vagy 10 palettás autóknak. Maximális raksúly kapacitásuk ~ 1200 kg.
Dobozos és/vagy ponyvás furgon emelőhátfallal?
Az előzőekben leírt méretek vonatkoznak erre a kategóriára is, és ehhez jöhet még egy emelőhátfal, amely kapacitása 300-800 kg közötti szokott lenni. Nyilván ez a plusz tulajdonság a raksúlyból levonódik. Emiatt ezek a járművek maximális raksúly kapacitása kb. 650-950 kg között lesz.
Ennek a szegmensnek a nagy előnye a gyorsaság, mivel legtöbb esetben nincs tachográf kötelezettség ezekben az autókban, és gyorsabb átlagsebességre is képesek mint egy kamion, ezért akár napi 1200-1500 km-t is tudnak haladni. Ez azt jelentheti, hogy A-napról B-napra mindenféle átrakodás nélkül tudnak teljesíteni egy 1200 km-es 10 palettás sürgős rendelést.
7,5 tonna össztömeget meg nem haladó teherautók?
Forgalmi engedélyükben általában 7499 kg szokott lenni feltüntetve az Össztömeg rovatban. Nemzetközi viszonylatban őket Solo Truck-nak szokták nevezni, bizonyos esetben rájuk sem vonatkozik a tachográf kötelezettség és a korlátozások tilalmak (“kamionstop”) sem érintik őket. Ezért akár – egy kis túlzással – egy pénteki felpakolással hétfőn már a világ másik felén lehetnek.
Közkedvelt jármű kategória a Milk-Run azaz Körjárat rendszereknél is.
A 7,5 tonna alatti járműveknél a rakfelületük méretei felépítmény függőek (dobozos, ponyvás) természetesen, de körülbelül:
* Rakfelület szélessége 210-240 cm.
* Rakfelület hossza: 400-650 cm.
* Rakfelület magassága: 200 cm körül (hűtős jármű esetében), 220-260 ponyvás társaiknál.
* Maximális raksúly: 2000-2800 kg.
Előnyei többek között a gyorsaság, kedvező útdíjak, tilalommentesség, jelentősen nagyobb árumennyiség mozgatása a furgonokkal szemben. Hátránya, hogy nehéz áruk esetében kicsi a raksúly kapacitása.
Apropó, mi az a MILK-RUN ?
Tulajdonképpen a módszer üzemen belül és üzemek közötti anyagmozgatás megvalósítására is alkalmas. Lényege, hogy egyszerre valósít meg elosztó és begyűjtó szállítást, valamint a járat kiinduló- és végpontja általában megegyezik (pl. raktárból indul, előre kijelölt útvonalon végigmegy az üzemben vagy az üzemek között, majd raktárban érkezik meg). Ennek a járatnak szintén lehet menetrendje.
12 tonna össztömegű teherautók?
Őt is Solo Truck-nak szokták nevezni a nemzetközi fuvarnyelvben (hacsak nem pótkocsival együtt közlekedik).
Második legjellemzőbb autó kategória a Milk-Run rendszerekre.
Rakterének méretei kísértetiesen megegyeznek a 7,5 -es társaival.
* Rakfelület szélessége 210-240 cm.
* Rakfelület hossza: 400-740 cm.
* Rakfelület magassága: 200 cm körül (hűtős jármű esetében), 220-260 ponyvás társaiknál.
* Maximális raksúly: 2800-5000 kg.
Előnyei a 7,5 tonnás kategóriához képest, hogy nagyságrendekkel nagyobb súlyt tud megmozgatni, míg manőverezhetőség tekintetében mindig könnyebb vele bemenni egy városon belüli címre, mint egy nyerges szerelvénnyel.
Hátránya: Ezen járműkategóriára már vonatkoznak a kamionoknál is megszokott tilalmak, magasabb útdíj kategóriába sorolódik.
12-28 tonna össztömegű járművek
Raksúly: 5000-16.000 kg
40 tonna össztömegű szerelvények, PONYVÁS változat
( lányoknak: KAMION 🙂 )
Rakfelület hossza: 13,6 méter.
Rakfelület szélessége: 2,3 – 2,45 m-ig. (oldalfalas gabonás, vagy normál ro-lo ponyvás)
Rakfelület magassága: 2,45-3 m-ig (mega)
Raksúly: 23 500 – 26 000 kg. (nyitott)
Szállítható Paletta szám: 33 db.
40 tonna össztömegű szerelvények, SZIGETELT vagy HŰTŐS változat
Rakfelület hossza: 13,6 méter.
Rakfelület szélessége: 2,1-2,3 m-ig.
Rakfelület magassága: 2-2,7 m-ig (legtöbbször a raktér elejében, és/vagy hátuljában elhelyezett hűtő egység miatt a magasság lejjebb korlátozódik ponyvás társainál)
Raksúly: 22.000 kg.
• * Ezen belül is van egy speciális jármű, a Double Decker, azaz dupla rakfelülettel rendelkező autó, amely képes akár 66 db raklap rakodására halmozás nélkül.